Łożyska wysokotemperaturowe kulkowe
łożyska do zadań specjalnych



W warunkach ekstremalnych, gdzie temperatura otoczenia osiąga bardzo wysokie lub bardzo niskie wartości, konieczne jest wykorzystanie specjalistycznych łożysk, które są w stanie sprostać wymaganiom pracy w takim środowisku. W takich przypadkach, gdzie istnieje potrzeba minimalizacji tarcia i jednocześnie utrzymania dużego obciążenia promieniowego, zaleca się używanie tradycyjnych łożysk kulkowych jako bazy konstrukcyjnej.





Kiedy stosuje się łożyska kulkowe wysokotemperaturowe?


Gdy warunki pracy stają się jeszcze bardziej wymagające, szczególnie w przypadku bardzo wysokiej temperatury, konieczne jest sięgnięcie po specjalistyczne łożyska wysokotemperaturowe. Tradycyjne łożyska toczne zazwyczaj nie są w stanie pracować w temperaturach przekraczających 60°C ponad temperaturę otoczenia. Nawet w typowych warunkach eksploatacji, temperatura pracy łożysk rzadko przekracza 50–60°C. Gdy temperatura wzrasta, smar w tradycyjnych łożyskach zaczyna się topić, co prowadzi do jego wycieku i zatarciu łożyska.

Dlatego też, łożyska wysokotemperaturowe są niezbędne do zastosowania w ekstremalnych warunkach temperaturowych. Przystosowanie do pracy w bardzo wysokich temperaturach, sięgających nawet 450°C, zapewnia wykonanie ze specjalnych stopów metali, posiadanie specjalnych smarów i uszczelnienia (jeśli występują), które zapewniają niezawodność łożysk. Natomiast zwiększony luz promieniowy pozwala na kompensację rozszerzalności cieplnej metali.


Smarowanie łożysk w wysokich temperaturach


Smarowanie łożysk w warunkach wysokich temperatur może być kluczowe dla utrzymania ich wydajności i trwałości. Aby zapewnić ich odpowiednią ochronę, łożyska mogą być wyposażone w specjalne blaszki ochronne, które zabezpieczają je przed dostaniem się stałych zanieczyszczeń i utrzymują smar w odpowiedniej kondycji.

W przypadku łożysk wysokotemperaturowych wszystkie ich powierzchnie, włącznie z tymi pokrytymi blaszkami ochronnymi, mogą być dodatkowo zabezpieczone warstwą fosforanu manganu. To rozwiązanie nie tylko chroni przed korozją, ale także poprawia właściwości ślizgowe, co ułatwia obrót łożyska.

Co do samego smarowania, łożyska wysokotemperaturowe są zwykle smarowane specjalnymi mieszankami, które utrzymują swoje właściwości w szerokim zakresie temperatur. Może to być poliglikol alkienowy z grafitem lub smar ogólnego przeznaczenia na bazie fluorowego polieterowego oleju zmieszanego z policzterofluoroetylenem (PTFE), w zależności od temperatury pracy. W przypadku ekstremalnie wysokich temperatur, powyżej +200°C, stosuje się również smarowanie suche.


Dostępne rozwiązania


Łożyska wysokotemperaturowe dostępne na rynku są zaprojektowane z myślą o różnorodnych zastosowaniach, takich jak łożyskowanie kół wózków piecowych czy rolek wspierających. Mogą być dostępne w różnych konfiguracjach opraw, zabezpieczonych dodatkowo przed korozją i zanieczyszczeniami


Dobór łożyska wysokotemperaturowego


Dobór odpowiedniego łożyska wysokotemperaturowego jest kluczowy, biorąc pod uwagę wpływ temperatury pracy na nośność łożyska. Wysokie temperatury mogą znacząco obniżyć nośność, dlatego konieczne jest uwzględnienie tego czynnika przy doborze łożyska do konkretnego użycia. Ostateczny rodzaj łożyska jest ustalany na podstawie spodziewanych obciążeń i nośności łożyska, przy niskich prędkościach obrotowych, charakterystycznych dla łożysk wysokotemperaturowych. Przy przeprowadzaniu obliczeń należy także uwzględnić maksymalną siłę, która może wystąpić, a także jej składową promieniową i wzdłużną.


Montaż łożyska do wysokich temperatur


Łożyska do pracy w wysokich temperaturach mogą być montowane z luźnym lub ciasnym dopasowaniem na wałach i w oprawach. Odpowiednie ustalenie promieniowe i właściwe podparcie jest możliwe tylko wtedy, gdy jeden z pierścieni (zależnie od rodzaju obciążenia) jest zamontowany z odpowiednim dopasowaniem. Podczas montażu, pierścień, który ma być osadzany z ciaśniejszym dopasowaniem, zazwyczaj jest montowany jako pierwszy. Siła potrzebna do osadzenia łożyska wzrasta znacznie wraz z jego rozmiarem. Z tego powodu, nie jest możliwe wciśnięcie dużych łożysk na cylindryczny wał lub w oprawę na zimno. W takich sytuacjach łożysko lub oprawa powinny być podgrzane przed montażem, w zależności od tego, czy dopasowanie jest między łożyskiem a wałem, czy między łożyskiem a oprawą. Aby osadzić łożysko z ciasnym dopasowaniem na wał, należy je podgrzać do temperatury około 80°C do 90°C powyżej temperatury wału. Można to zrobić za pomocą nagrzewnicy indukcyjnej lub w komorze grzewczej. Nie zaleca się montażu łożysk poprzez chłodzenie wału, ponieważ istnieje ryzyko kondensacji, co może prowadzić do korozji.


Demontaż łożyska pracującego w wysokich temperaturach 


Siła potrzebna do zdjęcia łożyska zazwyczaj jest większa niż siła montażowa, szczególnie jeśli po długim okresie eksploatacji wystąpiła korozja cierna. Jeśli łożyska mają być używane ponownie po demontażu, siła potrzebna do ich zdjęcia nie powinna być przenoszona przez elementy toczne. Łożyska wysokotemperaturowe można zdemontować za pomocą ściągaczy mechanicznych lub hydraulicznych, lub też za pomocą prasy.


Techniczna obsługa łożysk wysokotemperaturowych


W większości przypadków łożyska wysokotemperaturowe nie wymagają obsługi. Jednakże łożyska wybranych konstrukcji powinny być kontrolowane po około sześciu miesiącach pracy. Wystarczy otworzyć oprawę lub zdjąć koło z łożyskami z czopa i usunąć zanieczyszczenia przy pomocy miecha. Jeśli stosuje się sprężone powietrze, strumień powietrza powinien mieć niskie ciśnienie, a powietrze nie powinno zawierać wilgoci. Inne czynności konserwacyjne są zazwyczaj potrzebne raz na rok lub co drugi rok, w zależności od warunków pracy.

Jeśli łożyska nie obracają się łatwo lub zaczynają pracować głośno, należy natychmiast sprawdzić węzeł łożyskowy. W takiej sytuacji łożyska należy zdemontować i po oczyszczeniu sprawdzić, czy są nadal nadające się do dalszej pracy.

Jeśli na bieżniach nie ma już warstwy środka smarnego (co widać po jasno lśniącym metalicznym śladzie), łożyska należy dosmarować oryginalnie używanym środkiem smarnym. Smar należy równomiernie nałożyć na bieżnię łożyska obracając pierścieniem, zapewniając jego równomierne rozprowadzenie w łożysku. Należy pamiętać, że suche środki smarne nie przylegają tak dobrze do stosunkowo gładkich powierzchni bieżni już używanych łożysk.

Jeśli wystąpiło uszkodzenie bieżni, elementów tocznych, koszyka, lub pojawiły się ślady zużycia, lub korozji, zalecana jest wymiana łożyska. 


Zastosowanie łożysk wysoko temperaturowych


Łożyska wysokotemperaturowe są niezwykle przydatne w wielu dziedzinach. Ich właściwości pozwalają na pracę w ekstremalnych warunkach, gdzie inne łożyska byłyby niewystarczające. Stanowią kluczowy element, umożliwiając efektywną pracę w ekstremalnych temperaturach i agresywnych środowiskach.

Szukasz dobrych łożysk wysokotemperaturowych? Sprawdź naszą ofertę w REM Elbląg!

Co tydzień „rozpracowujemy” zagadnienia branżowe, a co jakiś czas wysyłamy promocje do grupy osób, które tak jak my chcą być na bieżąco. Zapisz się już dziś!
Rozwijaj się razem z nami!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych przez REM Elbląg Sp. z o.o. w celach marketingowych. Mam prawo dostępu do moich danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych zgodnie z obowiązującym prawem. Administratorem danych jest REM Elbląg Sp. z o.o., ul. Grunwaldzka 106A.
Logo REM

REM Elbląg Sp. z o.o.

82-300 Elbląg,

ul. Grunwaldzka 106A

Copyright © 2021 Rem Elbląg Sp. z o.o.
Projekt i wykonanie: ITCENTER

Umów się na serwis

Napisz do nas

CENY

Pamiętaj
Nasz sklep kierujemy przede wszystkim do klientów biznesowych, dlatego po zarejestrowaniu otrzymasz dostęp do cen hurtowych

ZAREJESTRUJ SIĘ ŻEBY POZNAĆ CENY!

Zaloguj się już dziś